21 Ocak 2015 Çarşamba

Renk sunumu

Uzun zamandan beri yazmak isteyipte bir türlü oturup yazamadığım bir yazıyı sonunda fırsat bulup yazıyorum.

3 çocuğumada bu yöntemle renkleri eğlenerek öğretmeye çalıştım.İlk 10 aylık iken renk duyusal çalışmaları hazırladım.Renklerden oluşan duyusal sepetler,renklerden oluşan duyusal şişeler.O aylarda sadece görsellik açısından tanımalarını istedim.17-18 aylık olunca sunumlar ile renkleri tanıdık.

Kavram öğretimi yapılırken dikkat etmeniz gereken ,öğretimde basitten karmaşığa doğru,aşamalı sıra izlenmelidir.

ilk aşamada tek tip ve iki farklı renkteki materyal (nesne) bir renk öğretilmelidir.
Renk : Kırmızı
1-öğretim yapılıcak ilk renk(kırmızı) materyal seçilir.Örneğin kırmızı yeşil mandalar vs..nesne seçebilirsiniz.
2-Çocuğunuzla masaya karşılıklı oturun.
3-çocuğunuzun materyalleri incelemesine izin verin.
4-Materyalleri masaya koyun.
5-Elinize kırmızı mandalı alıp ,bu kırmızı diyin.Çocuğunuzun bakmasına gözlemlemesine izin verin.
5-Daha sonra yeşil mandalı alın ve bu kırmızı değil diyin.
6-olumlu ve olumsuz örnek sunumu yapıldıktan sonra,çocuğunuzun önüne materyalleri koyun.Materyalleri tekrar incelemesine izin verin.Daha sonra "bana kırmızı renkte olanı göster" denir.
Çocuğunuz doğru olanı verirse,pekiştirmesi için tekrardan yaptırılır.
7-iki renkteki mandalın yerlerini değiştirin.Çocuğunuzun incelemesine yine izin verin.Daha sonra "bana kırmızı renkte olmayan renkte olanı göster"deyin.
Çocuğunuzun yeşil renkteki mandalı göstermesi beklenen bir davranıştır.Eğer çocuğumuz doğru tepki verirse,pekiştirilir.Eğer çocuğunuz doğru tepki vermezse sunum yukarıdaki gibi tekrarlanır.
Ikinci aşamada:tek tip be dört farklı renkteki resimli kart ile bir renk öğretilmelidir.

Örneğin Rengimiz mavi:Materyallerimiz mavi kırmızı sarı yeşil top resmi olabilir.Ceren ile örnek çalışma resimlerini bloğa eklemiştim.
1-Çocuğunuzla masaya karşılıklı oturun.
2-Çocuğunuza materyalleri incelemesi için izin verin.
3-Elinize uygulama yapacağınız mavi renkteki top resmini alın.Bu mavi deyin .Çocuğunuzun gözlemlemesine izin verin.
4-Olumlu olan örneği geri çekip,olumsuz olan örneği yeşil topu alıp "bu mavi değil"deyin.Sarı top resmini alıp "bu mavi değil"deyin.
5-olumlu be olumsuz örnek sunumları yapıldıktan sonra,materyalleri çocuğunuzun önüne koyun.Materyalleri incelemesine izin verin.Daha sonra "Bana mavi renkte olanı göster"deyin.
6-Çocuğunuz doğru tepki verir ise pekiştirilir.Çocuğunuz doğru tepki vermezse sunum yukarıdaki gibi tekrarlanır.

Üçüncü aşamada,dört farklı renkte ,tek tip nesne ve resimli kart ile tanıma,eşleme ve ayırt etme öğretilir.
uygulama sırası birinci ve ikinci aşamadaki gibi olmalıdır.Birinci ve ikinci aşamadaki nesne ve resimli kart ile sunum yapılma,ayırt etme eşleştirme yapılmalıdır.

Dördüncü aşamada farklı türde,dört farklı renkteki nesne arasından "mavi" olanı göster denildiğinde istenen renkte olanı tanıma eşleme ve ayırt etme öğretilir.

Beşinci aşamada farklı türde dört farklı renkteki nesnenin resimli kart arasından istenen renkte olanı göster dendiğinde çocuğunuza ......... renkte olanı göstermesi öğretilir.

altıncı aşamada aynı türde dört farklı renkteki nesne ve nesnenin resimli kartı arasından .....renkte olanı gösterilip"bu ne renk?söylermisin dendiğinde .......renk olduğunu söyleme öğretilir.

Çocuklarınızla yaptığınız etkinliklerde sunum çok önemlidir.Sayıları öğretirken bu uygulama yöntemi üzerinden gidebilirsiniz.Ben çocuklarımla çalışmalarımı bu şekilde yapıyorum.Sizlere fikir olması açısından paylaşım yapmak istedim.Sevgiler...

Özlem Büyükispir

3 yorum:

  1. Çok teşekkürler özlem. Çok açık ve güzel anlatmissin. Derin renkleri öğrendi bende yöntemi unutmuşum. Yarın 6 rakamını verecektim bu yöntemle anlatayım. Teşekkürler yeniden;)

    YanıtlaSil
  2. Çok tesekkürler,çok işime yarayacak bu bilgiler.Biz de birkaç tane renk etkinliği yapmıştık ama bu düzen de değildi.Bu şekilde deneyeceğim,sagolun:)
    http://hobidelisii.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil